اخباروگزارشات کارگری    1 ـ 2 ـ 3 اسفند1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری1اسفند1393

 

- احضار علیرضا خانزادپور از اعضای کمیته هماهنگی

- عدم پرداخت 9ماه حقوق کارگران سدهای مارون و نازمکان شهرستان کهگیلویه

- رکودپروژه های عمرانی ومسکن،تعطیلی کارخانه های مصالح ساختمان سازی وبیکاری کارگران

- اجرای چراغ خاموش فاز سوم هدفمندی/ فروردین "ماه‌گرانی‌ها" نام گرفت

- گزارش کارگر فلزکار از شرکت ملی حفاری :

- جنبش کارگری ترکیه و تشکل های سراسری بخش های 6، 7 و 8

- جان باختن یکی ازکارکنان ایران خودرو درمحوطه کارخانه

- گسترش و رشد نرخ فقر در آلمان

احضار علیرضا خانزادپور از اعضای کمیته هماهنگی

به گزارش رسیده، علیرضا خانزادپور فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، طی تماسی تلفنی در روز چهارشنبه  93/11/29 به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار و چندین ساعت در رابطه با عضویت در کمیته هماهنگی، مورد بازجویی قرار گرفت. این فعال کارگری از عضویت خود در کمیته هماهنگی دفاع و ایجاد تشکل های مستقل کارگری و طبقاتی کارگران را حق مسلم آنان و امر ایجاد آن را برای رهایی از فقر و فلاکت تحمیل شده به کارگران اجتناب ناپذیر دانسته است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن احضار فعال کارگری علیرضا خانزادپور، اعلام می دارد که صاحبان سرمایه با فشار و احضار و بازداشت و زندانی کردن اعضای این کمیته و دیگر فعالین کارگری نمی توانند از تلاش کارگران برای رسیدن به خواستها و مطالباتشان و برخورداری از یک زندگی انسانی جلوگیری نمایند.

کمیته هماهنگی همچنین خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط زانیار دباغیان فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی و دیگر کارگران و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

1393/12/1

عدم پرداخت 9ماه حقوق کارگران سدهای مارون و نازمکان شهرستان کهگیلویه

ایسنا طی گزارشی بتاریخ1اسفند ازتعطیلی پروژه سدهای مارون و نازمکان شهرستان کهگیلویه و عدم پرداخت 9ماه حقوق کارگرانش،خبرداد.

براساس این گزارش، قراربراین بود که بند انحرافی برای آبیاری ۵۰۰۰ هکتار زمین حومه غربی دهدشت ایجاد شودو ۱۴ میلیارد تومان برای آن اختصاص داده شد اما تاکنون یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون به این پروژه اختصاص داه شد که متأسفانه به‌علت نبود اعتبار ۹ ماه حقوق کارگران را نداده‌اند و کار پروژه تعطیل است.

رکودپروژه های عمرانی ومسکن،تعطیلی کارخانه های مصالح ساختمان سازی وبیکاری کارگران

تسنیم طی گزارشی بتاریخ1اسفند از رکودپروژه های عمرانی ومسکن،تعطیلی کارخانه های مصالح ساختمان سازی وبیکاری کارگرانشان،خبرداد.

برپایه این گزارش،رکودپروژه های عمرانی و مسکن گریبانگیر کارخانجات تولید مصالح ساختمانی شده به‌طوریکه در ماه‌های اخیر علاوه بر توقف تولید سیمان و کاشی و سرامیک، قیمت تیرآهن نیز کاهش‌ قابل توجهی داشته است.

بنا بهمین گزارش،بازار مسکن از اواخر بهار سال گذشته وارد دوران رکود خود شد، رکودی که همچنان ادامه دارد و اقدامات محتاطانه دولت نیز نتوانسته تاثیری در آن داشته باشد. دیماه سال گذشته دولت با هدف تحریک بازار وام ساخت خرید مسکن رابه 35 میلیون تومان افزایش داد، اقدامی که دستاوردی به همراه نداشت.

امسال نیز رکود بازار مسکن تداوم داشت و علی رغم خوش‌بینی برخی مسئولان و کارشناسان، بخش مسکن کمتر از یکماه مانده به تحویل سال همچنان راکد است و آمارهای مرکز آمار ایران در خصوص صدور پروانه‌های ساختمانی گواهی بر این ادعاست.

دست‌اندرکاران بازار مسکن هشدار می‌دهند در صورت ادامه وضعیت کنونی مسکن در آینده‌ای نزدیک به دلیل عدم ورود سرمایه‌ به بخش مذکور شاهد افزایش تقاضا و کاهش عرضه خواهیم بود. البته این فقط یک روی سکه است و رکود مسکن گریبانگیر کارخانجات تولید مصالح ساختمانی شده به‌طوریکه در ماه‌های اخیر علاوه بر توقف تولید سیمان و کاشی و سرامیک، قیمت تیرآهن نیز کاهش‌ قابل توجهی داشته است.

بر اساس این گزارش چندی پیش رییس اتحادیه آهن فروشان با اشاره به اینکه این روزها بازار خرید و فروش آهن و فولاد در رکود زیادی به سر می برد گفته بود: ذوب آهن به دلیل تأمین نقدینگی، محصولات خود را کمتر از قیمت تمام شده وارد بازار می‌کند که این موضوع خود بر مشکلات آهن فروشان افزوده است.

محمد آزاد  با بیان اینکه پیش از این فروشندگان آهن قراضه را هر کیلو 1200 تومان به فروش می رساندند، افزود: اما امروز هر کیلو آهن قراضه را 800 تومان هم نمی خرند.

از سوی دیگر به دلیل عدم تقاضا برای ساخت‌وساز در کشور (پروژه‌های عمرانی و مسکن) باعث شد تا از اوایل دیماه‌ امسال کارخانجات سیمان به ناچار "توقف خود خواسته تولید" را اجرایی کنند. البته پیش از این یعنی در تابستان امسال نیز به واسطه رکود پروژه های عمرانی کشور کارخانجات تولید سیمان وارد رکود شده بودند.

این در حالی است که تبعات رکود بخش مسکن گسترده شده و یک قربانی جدید گرفت. ماجرا از این قرار است که کارخانجات تولید کاشی و سرامیک نیز به سرنوشت کارخانجات تولید سیمان دچار شده اند. به گفته مدیر انجمن کاشی و سرامیک، تولید این نهاده‌های ساختمانی به مدت 45 روز متوقف می‌شود تا انباشت محصولات در کارخانه‌ها برطرف شود.

براساس این گزارش،شماری از دولتی‌ها از جمله وزیر راه و شهرسازی سخت به‌دنبال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به 80 میلوین تومان با هدف رونق‌ بازار مسکن هستند، اما در نقطه مقابل برخی مسئولان بانک مرکزی از بیم تبعات منفی اجرایی شدن درخواست آخوندی با افزایش وام مخالف هستند.

با آن‌که در تاثیرگذاری افزایش وام برای خروج از رکود تردیدهای جدی وجود دارد، اما در دو سال اخیر دولت نتوانسته آن‌طور که شایسته است اقدامی در راستای خروج بازار مسکن از رکود انجام دهد. بازاری که با بخش‌های صنعتی متعددی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد و بروز هر نوع اتفاقی منفی در آن تبعات طولانی مدتی را به‌دنبال دارد که تعطیلی موقت واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی تنها نمونه‌ای از آن است.

اجرای چراغ خاموش فاز سوم هدفمندی/ فروردین "ماه‌گرانی‌ها" نام گرفت

با افزایش قیمت آب، ۵ فرآورده نفتی و تثبیت قیمت CNG اجرای چراغ خاموش فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی کلید خورده که از هم اکنون می‌توان فروردین ۹۴ را "ماه گرانی قیمت‌ها" نام‌گذاری کرد.

به گزارش 1اسفند مهر، با گذشت کمتر از یکسال از آغاز اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها توسط دولت یازدهم، دور جدید افزایش چراغ خاموش انواع حامل‌های انرژی آغاز شده است.

بر این اساس نمایندگان مجلس با موافقت با مصوبات دولت، پس از افزایش پنج درصدی قیمت پنج فرآورده اصلی نفتی به ویژه بنزین و گازووئیل و نرخ عوارض فروش آب را گران کردند تا عملا مقدمات اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه ها کلید بخورد.

با این وجود، مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به گرانی ۵ درصدی و افزایش حدود ۵۰ تا ۵۵ تومانی هر لیتر بنزین آزاد واکنش نشان دادند و تاکید می کنند: گرانی بنزین و گازوئیل هیچ ارتباطی به اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه ها ندارد.

از سوی دیگر مطابق با مصوبه هفته جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قیمت پنج فرآورده اصلی نفتی شامل بنزین معمولی و سوپر یارانه‌ای و آزاد، گازوئیل یارانه‌ای و آزاد، نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید پنج درصد گران شد.

این افزایش چراخ خاموش قیمت بنزین در حالی کلید خورده است که مسئولان دولت در طول چند هفته گذشته تاکنون با اشاره به سقوط آزاد بهای انواع فرآورده‌های نفتی در بازار جهانی، تاکید کردند که دولت هیچ سناریوی جدیدی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

بیشترین این افزایش قیمت شامل حال بنزین به عنوان پرطرفدارترین فرآورده نفتی کشور شده است به طوری‌که پیش بینی می شود از ابتدای سال ۱۳۹۴ به ترتیب هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر با افزایش ۵ درصدی  ۷۳۵ و ۸۴۰ تومان و بهای هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب با قیمت ۱۱۵۰ و ۱۱۵۵ تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه خواهد شد.

همزمان با گرانی قیمت بنزین اما دولتمردان نسبت به کاهش ۱۰ درصدی قیمت سی. ان. جی مخالفت می کنند و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید می کند فعلا هیچ برنامه ای برای ارزان کردن قیمت سی. ان. جی در دستور کار قرار نگرفته است.

آب گران شد، احتمال افزایش بهای برق قوت گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لوایح قانون پیشنهادی بودجه دولت با افزایش عوارض حاصل از فروش آب شرب به مردم موافقت کردند و وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف شد علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ یکصد و پنجاه (۱۵ تومان) از مشترکین آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

با این وجود عوارض حاصل از فروش برق فعلا گران نشده است و مطابق با مصوبه مجلس، عوارض سه تومانی مصرف هر کیلوات ساعت برق برای سال ۱۳۹۴ هم ثابت مانده است.

این در حالی است که به نظر می رسد دولت سناریوهای جدیدی به منظور افزایش قیمت برق برای سال آینده به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده باشد که پس از بررسی لوایح بودجه این افزایش قیمت ها بررسی و نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد.

گاز فعلا گران نشده است

از ابتدای سال جاری و هزینه عوارض فروش هر متر مکعب گاز طبیعی به مشترکان خانگی از ۱۰ تومان سال گذشته به ۱۳ تومان افزایش یافت تا عملا متوسط قیمت هر مترمکعب فروش گاز مشترکان از ۷۰ تومان فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به حدود ۱۰۰ تومان در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد.

با افزایش ۲۰ درصدی قیمت گاز مشترکان خانگی و احتساب هزینه ۱۳ تومانی عوارض به ازای مصرف هر یک متر مکعب گاز، آبونمان، مالیات و حق بیمه، بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی افزایش می یابد.

با این وجود، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت با رد ارائه پیشنهادهای جدید به منظور افزایش قیمت گاز طبیعی مشترکان خانگی برای سال آینده، می گوید: اگر بنا به گرانی قیمت گاز برای سال ۹۴ باشد از ساز و کار تعریف شده فعلی و اجرای نظام پلکانی افزایش قیمت برای تعیین بهای گاز مشترکان خانگی استفاده می کنیم.

این در حالی است که بهمن ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی مصوبه جدید به منظور تغییر در محاسبه عوارض فروش گاز به مردم را به تصویب رساند که براساس این مصوبه که از شورای نگهبان برگشت داده شده بود، تا پایان تکالیف تعیین شده علاوه بر دریافت نرخ گاز به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی ۱۰ درصد بهای گاز مصرفی به استثنای خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان عوارض از مشترکان دریافت و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

تصویب این لایحه در مجلس شائبه افزایش دوباره قیمت گاز مشترکان خانگی به ویژه در زمستان سال جاری را قوت بخشیده بود، با این وجود یکی از مسئولان شرکت ملی گاز ایران، هر گونه تغییر و یا افزایش دوباره در قیمت و یا ساز و کار محاسبه گاز بهای مشترکان مختلف به ویژه خانگی را رد می کنند.

همچنین از ابتدای فروردین ماه سال آینده نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۸ به ۹ درصد افزایش می‌یابد. برهمین اساس، از هم اکنون فروردین ۹۴ را می توان "ماه گرانی‌ها" نام نهاد.

گزارش کارگر فلزکار از شرکت ملی حفاری :

به دلیل تحریم هایی که از طرف کشورهای سرمایه داری نسبت به صنعت کشور ما اعمال می شود ، تاکنون شرکت ملی حفاری نتوانسته است دکل های حفاری افقی را خریداری کرده و در حوزه مشترک نفتی ایران و قطر نصب کند . به همین دلیل برداشت آنها از حوزه نفتی مشترک 100 برابر ایران است.

"روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک"

جنبش کارگری ترکیه و تشکل های سراسری بخش های 6، 7 و 8

بخش های 6، 7 و 8 جنبش کارگری ترکیه و تشکل های سراسری با عنوان های آشنایی با برخی تشکل های کارگری در ترکیه، اعتراضات کارگری و اقدامات مشترک اتحادیه‌های کارگری در ترکیه وروابط بین‌المللی اتحادیه‌های کارگریترکیه منتشر شده است و می توانید در سایت کانون مدافعان حقوق کارگر این مطالب را مطالعه نمایید

http://www.kanoonm.com/1681

جنبش کارگری ترکیه و تشکل های سراسری

بخش(6)

آشنایی با برخی اتحادیه‌های کارگری ترکیه

http://www.kanoonm.com/1683

جنبش کارگری ترکیه و تشکل های سراسری

بخش(7)

اعتراضات کارگری و اقدامات مشترک اتحادیه‌های کارگری در ترکیه

http://www.kanoonm.com/1685

جنبش کارگری ترکیه و تشکل های سراسری بخش(8)

روابط بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری ترکیه

اتحادیه های کارگری، اعتراضات کارگری و روابط بین المللی اتحادیه ها

جان باختن یکی ازکارکنان ایران خودرو درمحوطه کارخانه

گزارش کارگر فلزکار از ایران خودرو:

امروز یکی از کارمندان بخش اداری ایران خودرو هنگام طی کردن عرض محوطه شرکت ایران خودرو ، با یکی از تریلی هایی که برای شرکت بار آورده بود ، به دلیل دنده عقب گرفتن تریلی ، تصادف کرده و کشته شد.

 این چندمین بار است که ماشین هایی که کالا به شرکت می آورند باعث کشته شدن کارگران می شوند. 3 سال قبل هم کامیونی که برای شرکت بار آورده بود به دلیل خواب آلودگی راننده با سرویس کارگران برخورد کرد و چند نفر از کارگران کشته شدند.

"روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک"

گسترش و رشد نرخ فقر در آلمان

فقر در آلمان، قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو به بالاترین سطح خود از زمان اتحاد دو آلمان رسیده است.

به گزارش 20فوریه یورونیوز بنقل ازانجمنهای خیریه و فعال در بخش کمکهای اجتماعی نرخ فقر از ۱۵ درصد جمعیت آلمان در سال ۲۰۱۲ به ۱۵.۵ درصد در سال پس از آن رشد داشته است. این رقم معادل دوازده و نیم میلیون نفر از جمعیت آلمان ۸۰ میلیون نفری است که زیر خط فقر زندگی می کنند.

داده های این انجمنها نشان می دهد ایالت «مکلن بورگ» واقع در شمال شرقی آلمان با ۲۳.۶ درصد بیشترین آمار افراد فقیر را دارد. پس از آن شهر برلین ۲۱.۴ درصد جمعیت خود را فقیر می بیند. ۱۱.۳ درصد جمعیت ایالت باواریا نیز دچار فقر هستند که پایین ترین آمار در بین ایالات آلمان است.

اولریش اشنایدر، رییس انجمن تامین اجتماعی و بهداشت می گوید: «فقر در آلمان چندان مربوط به مشکلات اقتصادی نمی شود بلکه نتیجه نوعی فراموشی سیاسی است. باید به روشنی این موضوع مطرح شود. پتانسیل مبارزه با این فقر وجود دارد زیرا ما پنجمین کشور ثروتمند دنیا هستیم. اما مشکلات عدیده ای در زمینه توزیع ثروت در این زمان رونق اقتصادی داریم

انجمنها اعتقاد دارند باید میزان کمک های تامین اجتماعی افزایش یابد و در برنامه های کمک به افراد بیکار تحول ایجاد شود.

براساس آمارها افراد بیکار، خانواده های تک والدینی، مادران مجرد، بازنشستگان و بسیاری از افراد زیر سن قانونی بیش از دیگران زیر خط فقر قرار دارند.

افراد دارای درآمد ۶۰ درصد پایین تر از متوسط درآمد در آلمان فقیر محسوب شده و زیر خط فقر قرار می گیرند.

اول اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com 

 

 

اخباروگزارشات کارگری2اسفند1393

 

- پرستاران سراسر کشور فردا مقابل مجلس تجمع می‌کنند

- اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق دراعتراض به اخراج همکاران پیگیراحقاق حقوقشان

- بیانیه تشکل های مستقل کارگری پیرامون تعیین حداقل مزد

- در محکومیت ادامه بازداشت ، شکنجه و اذیت و آزار فعالین کارگری

- اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران:شورای تعیین مزد واقعیت یا توهم

- پروین محمدی: بار دیگر، پایان سال و تب و تاب تعیین مزد به موضوع نمایشی مضحک در  شورای عالی کار تبدیل شده است

- تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه مینو مقابل کارخانه واستانداری زنجان دراعتراض به اخراج ونداشتن امنیت شغلی

- اعتراض کارگران بازنشسته مجتمع کشت و صنعت هفت تپه به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل درموردشان

- در بازارچه پرویزخان کارگری ٧٢ ساله جان سپرد

پرستاران سراسر کشور فردا مقابل مجلس تجمع می‌کنند

مدیرکل خانه پرستار، شاخص‌های پرستاری ایران را در حد کشورهای عقب افتاده جهان دانست و گفت: پرستاران سراسر کشور فردا مقابل مجلس تجمع می‌کنند.

به گزارش2اسفند آنا،محمد شریفی‌مقدم با انتقاد از وضعیت پرستاران کشور اظهار کرد: پیرو جلساتی که تاکنون کمیته پیگیری مرکزی تهران با دفتر ریاست جمهوری داشته است، مشکلات و مطالبات جامعه پرستاری به سمع و نظر دکتر روحانی رسیده‌ است و رئیس جمهوری در جریان مسائل پرستاری قرار گرفته‌اند اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ارتباطات و اقدامات وزیر بهداشت به شدت بر روی دولت و به ویژه شخص رئیس جمهوری اثرگذار است و فکر می‌کنیم چون مسائل و مشکلات جامعه پرستاری کمتر مورد توجه وزیر بهداشت است و در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های وزیر بهداشت توجهی به وضعیت پرستاری کشور صورت نمی‌گیرد، دولت نیز نسبت به موضوع بی‌توجه است.

شریفی‌مقدم با تاکید بر اینکه بدنه پرستاری هیچ ارتباطی با وزارت بهداشت ندارد، افزود: متاسفانه جریان پزشک‌ سالاری که بر وزارت بهداشت حاکم است، مانع از توجه به جامعه پرستاری می‌شود.

مدیرکل خانه پرستاری علت مهاجرت و اشتغال پرستاران ایرانی به کشورهای ترکیه، ‌دبی و قطر را پایین بودن شاخص‌های پرستاری دانست و گفت: شاخص‌های پرستاری کشور ما در حد کشورهای عقب افتاده است، ‌جامعه پرستاری تاکنون برای رسیدن به مطالبات و خواسته‌های خود تمام راه‌های قانونی و مجاز را پیموده است و هم اکنون نیز خواستار تعرفه‌گذاری خدمات در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات است که از ۸ سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و هنوز که متاسفانه وزارت بهداشت در این مورد از مجلس تمکین نمی‌کند و به‌رغم اینکه ۱۰ هزار میلیارد بودجه به این وزارت‌خانه اختصاص یافته است اما هیچ اتفاقی برای جامعه پرستاری نیفتاده است.

شریفی مقدم با بیان اینکه جامعه پرستاری عزم خود را جزم کرده است و ما نیز نگران شکل این اعتراضات هستیم، افزود: با توجه به اینکه وزارت بهداشت و نظام پرستاری به مطالبات و خواسته جامعه پرستاری تاکنون بی‌توجهی کرده است بر همین اساس آنان نیز جشن روز پرستار را تحریم کردند و فردا پرستاران سراسر کشور مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع خواهند کرد به طوری که هر ساله جشن روز پرستار را در سالن وزارت کشور برگزار می‌کردند اما امسال با توجه به تعداد کم شرکت‌کنندگان این جشن را در سالن امام علی دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردند.

وی ادامه داد: به دنبال تشکیل کمیته پیگیری مرکزی پرستاری در تهران در سایر شهرستان‌ها از جمله شیراز، اصفهان، قزوین و یزد نیز کمیته تشکیل شد و کمیته مرکزی و کمیته‌های استانی به شکل‌های مختلف مطالبات جامعه پرستاری را پیگیری کردند که به عنوان مثال کمیته پیگیری شیراز با امام جمعه، ‌استانداری و مسئولان ارشد استان به مذاکره پرداخته است.

اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق دراعتراض به اخراج همکاران پیگیراحقاق حقوقشان

تعدادکارگران معترض اخراجی درسال جاری ازمرز300نفرردشد*

کارگران معدن کوشک بافق صبح امروز (۲ اسفند) در اعتراض نسبت به عمل هیئت مدیره مبنی بر اخراج همکارانشان دست از کار کشیدند و کار را تعطیل کردند.

به گزارش2اسفند بافق پویا،امروز هیئت مدیره معدن کوشک به ریاست حاج محمد علیمحمدی به بهانه های نا مشخص و عجیب از جمله حضور کارگران در وزارتخانه صنعت و معدن ، ۱۴ نفر از کارگران را اخراج کرد. بقیه کارگران معدن کوشک به نشانه ی اعتراض نسبت به این عمل هیئت مدیره دست از کار کشیدند و کار را تعطیل کردند.

به گزارش2اسفند ایلنا،این کارگران که صبح امروز در حمایت از همکاران اخراجی خود تولید را متوقف کرده و تجمعی اعتراضی برپا کرده بودند، گفته‌اند: از ابتدای ماه جاری (اسفند) کارفرما ۱۶ نفر از همکارانمان را که در معادن زیرزمینی و روباز در بخش‌های انتظامات، سنگ شکن و... مشغول به کار بودند را اخراج کرده است.

کارگران حاضر در این تجمع با بیان اینکه تاکنون پرداخت حقوق دی و بهمن کارگران معدن کوشک بافق به تعویق افتاد است، درباره دلایل اخراج این ۱۶ کارگر با سوابق ۳ تا ۱۰ ساله می‌گویند؛ از قول کارفرما نقل شده است که این کارگران در جریان اعتراضات کارگری دی و آذر دست داشته و فراهم کننده زمینه اغتشاش و ناامنی در معدن بوده‌اند.

به گفته کارگران، تجمعات و اعتراضات آنان خودجوش بوده و تنها برای دست یابی به حقوق و خواسته‌ها ی کارگران و به طور خاص بر علیه بی‌عدالتی برگزار شده است، و از طرف هیچ شخص یا نهادی هدایت نشده است.

یکی از کارگران معترض گفت: در طول ماه‌های گذشته بعد از هر دوره از اعتراضات کارگری بار‌ها به ما وعده داده شد که به مطالباتمان رسیدگی  می‌شود اما این وعده‌ها همچنان محقق نشده‌اند.

این کارگر معدن کوشک بافق ادامه داد: یکی دیگر از دلایل اعتراض امروز کارگران محقق نشدن وعده‌هایی است که در خصوص حذف غیبت‌هایی است که در روزهای اعتراض برای کارگران حاضر در تجمعات محاسبه شده است.

به گفته این کارگر معترض، در روز‌هایی که کارگران معدن در واکنش به تعویق پرداخت مطالبات خود اعتصاب کرده بودند، واحد اداری این معدن برای تمامی کارگران ۴ روز آخر آذر و ۶ روز اول دی را غیبت محاسبه کرده است. این در حالیست که  بنا بر ادعای این کارگر،کارفرما در جلسه شورای تامین وعده کرده بود که غیبت کارگران در روزهای اعتراضات را حذف می‌کند.

براساس این گزارش ، عمده‌ترین مطالبات کارگران معدن کوشک بافق اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت حق سختی کار و حق پله و تونل، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، برخورداری از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقده، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده در معدن و همچنین استاندارد سازی سیستم‌های برق و آب و تهویه و نامناسب بودن امکانات خانه بهداشت، پرداخت اضافه کاری طبق قانون و مواردی از این دست عنوان شده بود. همچنین کارگران خواهان رسیدگی کارفرما به وضعیت پرداخت دیهٔ دو کارگر این معدن که سال گذشته در حین کار در این معدن کشته شده بودند، هستند.

گفتنی است، معدن کوشک بافق یک معدن با مالکیت خصوصی است که توسط  شرکت  معدن   بافق

(سهامی عام) اداره می‌شود و با بیش از ۳۵۰ کارگر در در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

*اخباروگزارشات کارگری:بنا به گزارشات ثبت شده دربایگانی اخباروگزارشات کارگری با اخراج امروزدرمعدن کوشک بافق،تعدادکارگران معترض اخراجی درسال جاری ازمرز300نفرردشد.

بیانیه تشکل های مستقل کارگری پیرامون تعیین حداقل مزد

ما کارگران با اتکا به قدرت اتحاد و همبستگی مان لحظه ای در دفاع از معیشت خود درنگ نخواهیم کرد

امروز هر انسان شریف و منصفی بر این واقعیت غیر قابل انکار واقف است که میلیونها کارگر و انسان زحمتکش از کارگران صنایع بزرگ و کوچک تا معلمان و پرستاران و بازنشستگان در بدترین وضعیت معیشتی ممکن در تاریخ 50 ساله اخیر کشور قرار دارند، طوری که بنا بر اذعان کارشناسان و نهادهای رسمی حکومتی در حال حاضر زندگی میلیونها خانواده کارگری به سه برابر زیر خط فقر سقوط کرده است و میوه و گوشت و لبنیات در حال برچیده شدن از سفره های خالی آنان است.

چنین شرایط دهشتناکی در کشوری قحطی زده رخ نداده، بلکه این وضعیت بر کارگران و زحمتکشان کشوری تحمیل شده است که دارای نیروی جوان و تحصیل کرده و ماهر و بالاترین ذخایر ترکیبی نفت و گاز جهان است. آیا شرم آورتر از این وجود دارد که در چنین کشوری معلمان به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان شان تبدیل بشوند و دست به مسافر کشی در خیابانها بزنند؟ آیا در چنین کشوری شایسته است که کارگران و دیگر زحمتکشان بازنشسته به دلیل ناچیز بودن حقوق بازنشستگی به شکل خردکننده ای دغدغه معیشت داشته باشند؟ آیا در چنین کشوری میباید میلیونها کارگر با ساعات کار 12 ساعته و 18 ساعته در مقابل همسر و فرزندانشان شرمنده لقمه ای نان باشند؟ آیا در چنین کشوری میتوان قبول کرد که هزاران نفر در آن دست به فروش کلیه بزنند و تن فروشی و نکبت اعتیاد و استیصال و نا امیدی از زندگی، میلیونها نفر از مردم آن کشور، از نوجوانان تا جوانان و کهنسالانش را در خود فرو برد؟

بی تردید پاسخ همه ما کارگران و عموم مردم شریف ایران به همه این سوالات منفی است. از همین رو هم بوده است که ما کارگران و دیگر زحمتکشان هیچگاه در دفاع از شرافت انسانی خود ساکت ننشسته ایم و علیرغم بگیر و ببند و زندان و محاکمه و تعقیب قضائی به هر شکل و شیوه ای از طومارنویسی تا اعتصاب و تجمع خواهان پایان دادن به وضعیت فلاکتبار موجود شده ایم. اما انگار که در این مملکت کارگران حق حیات ندارند، طوری که چرخه تحمیلِ حداقل مزدی خفت بارتر از پیش، هر ساله با خیمه شب بازی تشکلهای دست ساز دولتی و شورایعالی کار با زیر پا گذاشتن ماده 41 قانون کار به ستمگرانه ترین شکلی تکرار میشود و میلیونها خانواده کارگری در معرض فقر و فلاکت روز افزون تری قرار میگیرند. تداوم چنین چرخه توقف ناپذیری از تحمیل ستم معیشتی بر ما کارگران در طول سالها و دهه های گذشته تا بدانجا پیش رفته است که امروز در حالیکه حداقل مزد کارگران 608 هزار تومان است و بسیاری از آنان حتی همین حداقل را نیز دریافت نمیکنند طبق اذعان کارشناسان و نهادهای رسمی حکومتی سبد هزینه یک خانوار چهار نفره به بیش از سه میلیون تومان رسیده است و بدین گونه ادامه حیات و بقا ما کارگران عملا غیر ممکن شده است.

لذا با عنایت به این واقعیت محرز و غیر قابل انکار، ما امضا کنندگان این بیانیه با یادآوری اعتراضات اخیر معلمان و کارگران صنایع خودروسازی و عزم و اراده خلل ناپذیر عموم کارگران برای برخورداری از یک زندگی مطابق با استانداردهای امروزی به دولت و صاحبان سرمایه اعلام میداریم چنانچه به فوریت فاصله سبد هزینه بالای سه میلیون تومانی با حداقل مزد خفت بار 608 هزار تومانی پر نشود، روبروز بر عمق و دامنه اعتراضات کارگران افزوده خواهد شد و ما با اتکا به قدرت اتحاد و همبستگی مان لحظه ای در دفاع از معیشت خود درنگ نخواهیم کرد.

2 اسفند 1393

اسامی امضاء کنندگان بیانیه به ترتیب حروف الفبا:

1-اتحادیه آزاد کارگران ایران

2-کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری

3-کانون مدافعان حقوق کارگر

4-کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

5-سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

6- سندیکای کارگران نقاش استان البرز

اطلاعیه شماره ۳۴ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

در محکومیت ادامه بازداشت ، شکنجه و اذیت و آزار فعالین کارگری

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که در اخبار و یا اطلاعیه‌های مختلف مشاهده کردید در چند ماه گذشته نیرو‌های امنیتی حمله گسترده‌ای را علیه فعالین کارگری متشکل در تشکلات کارگری از جمله اعضای کمیته هماهنگی‌ آغاز کردند ، هر دفعه به بهانه‌های واهی کارگران عضو کمیته‌های مختلف کارگری از جمله کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری احضار شده و برای مدتی‌ بازداشت میشوند و سپس با قید وثیقه آزاد شده و برایشان دادگاه تشکیل میشود و احکام نا عادلانه‌ای برای آنها صادر میشود.

نیرو‌های امنیتی با تمام قدرت اعضای کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری را مورد خشم خود قرار داده اند و روزی نیست که فعالین متشکل در این کمیته تهدید ، احضار و یا بازداشت نشوند ، اتهام این فعالین فقط عضویت در تشکلی می‌باشد که این کارگران با اتکا‌ به نیروی خود و به طور مستقل آن را تشکیل داده اند و این از حقوق اولیه هر کارگری است که تشکل مستقل خود را ایجاد کند تا بتواند متحدانه با دیگر هم طبقه‌ای‌های خود به جنگ با سرمایه و استثمار کنندگان برود.

زانیار دباغیان فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری هم یکی‌ از همین بازداشتی‌های اخیر است که در روز ۱۲ بهمن ماه هنگامی که عازم محل کار خود بود توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت و به مکان نا معلومی منتقل شد که تا به این لحظه هیچ خبری از وضعیت او در دست نیست.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن چند باره احضار ، تهدید ، شکنجه و بازداشت فعالین کارگری خواستار آزادی بدون قید و شرط زانیار دباغیان و دیگر فعالین کارگری در بند است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، عثمان اسماعیلی :

09182842451

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

سی‌ بهمن ۱۳۹۳

اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران:شورای تعیین مزد واقعیت یا توهم

ماه های آخر هر سال شاهد اخباری درباره ی شورای تعيین مزد هستیم، ولی تا به امروز در هیچ سالی کار مزد کارگران بر اساس نرخ تورم واقعی بررسی نشده است. در ضمن، آمار منتشره از سوی بانک مرکزی دارای آن چنان پیچیدگی علمی اقتصادی است که خود تنظیم کنندگان آن هم قادر نیستند واقعی بودن آن را اثبات کنند. شاید اشاره کردن به علل چنین پدیده ای مرا درمعرض یک اتهام تاریخی- سیاسی قرار دهد (بیگانه هراسی یا پارانویایی)، با این وجود قضاوت در این مورد را به شما دوستان ارجمند می سپارم.

لینک متن کامل: https://kmkoomak.wordpress.com/

پروین محمدی: بار دیگر، پایان سال و تب و تاب تعیین مزد به موضوع نمایشی مضحک در  شورای عالی کار تبدیل شده است

امسال دولت "تدبیر و امید "تلاش کرده است  از ابتدای سال تحت عنوان تعیین فرمول جدید مزد به آن بپردازد. اما چیزی که در این میان  نمود پیدا کرد خروجی جلسات به اصطلاح تخصصی شان بود که نهایتا با طرحهایی تحت عناوین پر طمطراق  حمایت از "تولید و اشتغال" برخی از بندهای کلیدی قانون کار را نشانه گرفتند و تلاش کردند بدون جنجال تغییر کلی قانون کار بتوانند موادی از آن را تغییر دهند تا کارفرمایان با آسودگی بیشتری کارگران را اخراج کنند و دهان هر معترض کارگری را در محیط کار ببندند. در ادامه چنین رویکردی نهایتا با همکاری مجلس شورای اسلامی ایجاد پاره ای تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار  به تصویب رسید و حال در پایان سال نمایش تعیین مزد را بر روی صحنه برده اند.

لینک متن کامل: http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4225

تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه مینو مقابل کارخانه واستانداری زنجان دراعتراض به اخراج ونداشتن امنیت شغلی

یک فعال کارگری در کارخانه مینو واقع در خرمدره با نامناسب و بحرانی خواندن شرایط تولید در این کارخانه تولید مواد غذایی، این وضعیت را تهدیدی برای امنیت شغلی ۳۰۰ کارگری دانست که هم اکنون در این واحد تولیدی به صورت فصلی مشغول به کار هستند.

به گزارش2اسفند ایلنا،کارگران این کارخانه از اخراج تدریجی ۴۰۰ نفر از کارگران فصلی کارخانه مینوی خرمدره ظرف یک سال گذشته خبر دادند و گفت: سال پیش در این کارخانه حدود ۷۰۰ کارگر فصلی کار می‌کردند که در سال جاری به دلیل مشکلاتی که در زمینه فروش محصولات تولیدی به وجود آمد کارفرما تنها با ۳۰۰ نفر از کارگران فصلی خود ادامه همکاری داد.

کارگران همچنین از اخراج حدود ۲۵ نفر از کارگران فصلی به دلیل تمدید نشدن قراردادهای موقت شان خبر می‌دهند.

کارگران کارخانه مینو خرمدره که طی روز‌های گذشته مقابل کارخانه و ساختمان استانداری زنجان تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند، در توصیف وضعیتی که باعث نگرانی‌شان شده است می‌گویند: در یک سال اخیر روند تولید کارخانه کاهش محسوسی داشته به نحوی که کارگران فصلی و قرار دادی کاملا خطر توقف تولید و بیکاری را حس می‌کنند و امنیت شغلی‌شان را در معرض تهدید می‌بینند.

کارگران کارخانه مینو خرمدره می‌گویند با وجود آنکه کارفرمای این کارخانه دستمزد کارگران را به موقع پرداخت می‌کند اما کارگران با قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه کار مشغول به کارند و با وضعیت فعلی تولید در پایان هر ماه نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

به گفته آنان این کارخانه در سال جاری به دلایلی همچون مشکلات فروش محصولات و ورود رقبای جدید دچار کاهش تولید و سفارش شده است. بطوری که به سبب پائین بودن حجم سفارشات، انبارهای این کارخانه مملو از محصولات تولیدی است و می توان گفت تقریبا تولید محصول جدید در کارخانه متوقف شده است.

اعتراض کارگران بازنشسته مجتمع کشت و صنعت هفت تپه به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل درموردشان

بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران بازنشسته مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که از تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال ۹۲ تا ۳۱ مرداد ماه ۹۳ بازنشسته شده‌اند نمی‌توانند از مزایای بازبینی طرح طبقه‌بندی مشاغل که در ماه‌های اخیر در این واحد تولیدی اجرا شده است برخوردار شوند.

به گزارش2اسفندایلنا،این کارگران بازنشسته که در زمان اشتغال با عنوان‌های شغلی استاد کار یک، دو و سه در بخش‌های تجهیزات مکانیکی و کشاورزی فعالیت می‌کردند، گفته‌اند به دلیل صدور حکم بازنشستگی‌شان بعد از بازبینی طرح طبقه‌بندی مشاغل نمی‌توانند همچون شاغلان و بازنشستگان اخیر از مزایای بازبینی مبالغ مربوط به عنوان‌های شغلی خود  برخوردار شوند.

این کارگران می‌گویند درست یک ماه (شهریور ۹۳) بعد از بازنشستگی آنان بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل در مجتمع هفت تپه اجرایی شده است و این در حالی است که در زمان اشتغال‌شان فرم‌های مخصوص را پر کرده‌اند و سالهاست که همچون سایر کارگران منتظر اجرای این طرح بوده‌اند.

کارگران بازنشسته گفتند در زمان تشکیل پرونده و پر کردن فرم‌ها، به آنان وعده داده شده است «همه کسانی که این فرم‌ها را پرکرده‌اند حتی بعد از بازنشستگی‌شان از مزایای این طرح برخوردار می‌شوند».

این کارگران بازنشسته که روز سه‌شنبه (28 بهمن) برای پی‌گیری مطالبات خود تجمعی در مسجد امام جعفر صادق، جنب ساختمان اداره کار شوش برگزار کرده بودند؛ امروز گفته‌اند: طرح طبقه‌بندی مشاغل در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در پی اعتراضات کارگران و به دنبال ۲۲ سال تاخیر از ابتدای شهریور امسال اجرا شده است، و اجرا نشدن قانون درباره این کارگران بازنشسته در حالی است که این طرح بر اساس قانون باید هر ۴ سال یکبار بازنگری شود.

در بازارچه پرویزخان کارگری ٧٢ ساله جان سپرد

یک کارگر براثر تصادف در بازارچه مرزی پرویزخان جان خود را از دست داد.

به گزارش 2اسفند کُردپا، یک کارگر ٧٢ ساله که در بازارچه پرویزخان مشغول کار بوده به دلیل تثادف جان باخت.

گفته می‌شود، راننده کامیون که به صورت دنده عقب درحال حرکت بوده، با این کارگر کبرخورد و وی به شدت زخمی می‌شود و در نتیجه جراحات شدید پس از انتقال به بیمارستان قصرشیرین جان خود را از دست می‌دهد.

براساس این گزارش،اواسط آبان‌ماه سال جاری نیز، یک کارگر دیگربه نام فرامرز سلیمانی هنگام تخلیه بار کامیون بر اثر سکته‌ی قلبی جان سپرد.

این کارگر میانسال به دلیل تأخیر و تعلل اورژانس در محل حادثه و نبود امکانات اولیه پزشکی و بی‌توجهی مسئولان این بازارچه نسبت به عدم تامین امنیت جانی برای کارگران، جان خود را از دست داده بود.

در بازارچه مرزی پرویزخان بیش از دو هزار کارگر وجود دارد که به گفته کارگران، امکانات امدادی این بازارچه جوابگوی کارگران شاغل نمی‌باشد.

بازارچه پرویزخان که در همسایگی اقلیم کُردستان عراق واقع است علاوه بر عملکرد صادراتی و وارداتی، دارای عملکرد مسافر نیز می‌باشد.

این بازارچه‌ی مرزی زیرنظر سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه است.

دوم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری3اسفند1393

- تجمع اعتراضی 3000هزارپرستارمقابل مجلس

- معلمان باردیگر دست به اعتصاب سراسری زدند

- اخراج۳ کارگررسمی کارخانه ویتانا بدلیل عدم پذیرش شرایط  جدید کارفرما دررابطه با قراردادکارشان!

- دومین روز متوالی اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق دراعتراض به اخراج همکارانشان

- نامه اعتراضی کارگران معدن کوشک بافق به مدیر کل اداره کار استان یزد درباره توطئه های کارفرما!

- کارگران شرکت سپکو درادامه اعتصابشان درب‌های ورودی فاز ۱۳ منطقه عسلویه را به روی خودرو‌ها بستند!

- کارگران معدن «زمستان یورت» در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق تجمع کردند

- تجمع کارگران کارخانه پوشش مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی رشت دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوقشان

- با تعطیلی کارخانه صنایع غذایی دست چین ۱۰۰ کارگر بیکارشدند

- پایان دو روز اعتراض کارگران پلی اکریل اصفهان با پرداخت حقوق دی ماه

- مجمع عمومی کانون صنفی معلمان شعبه استان البرز

تجمع اعتراضی 3000هزارپرستارمقابل مجلس

حدود سه هزار نفر از پرستاران سراسر کشور در اعتراض به شرایط صنفی و وضعیت درآمدی و تفاوت کیفیت خدمات و حمایت بخش پزشکی و پیراپزشکی، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش 3اسفندآنا، پیش از ظهر امروز یکشنبه سوم اسفند، جمعی از پرستاران کشور به دعوت کمیته رسیدگی و پیگیری مطالبات پرستاران به عنوان نهاد صنفی پرستاران ایران، مقابل مجلس شورای اسلامی واقع در میدان بهارستان تهران تجمع کردند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع شعارهایی در انتقاد از سیاست‌های وزارت بهداشت درباره توازن شرایط بین پرستاران و پزشکان و عدم پیگیری وضعیت این قشر از سوی مجلس شورای اسلامی سر دادند و از سازمان صدا و سیما هم به خاطر نداشتن توجه کافی به مشکلات پرستاران و همچنین عدم پوشش این تجمع انتقاد کردند.

شعارهای شرکت‌کنندگان در این تجمع درباره اجرای بی‌قید و شرط قانون تعرفه‌گذاری، انتقاد از خشونت علیه پرستاران، اجرا نشدن قانون بهره‌وری در بیمارستان‌های خصوصی، عدالت در پرداخت‌ها، عدم اجرای وعده‌های وزیر بهداشت و انتقاد از نظام مبتنی بر عملکرد پرستاران بود.

این تجمع با حضور نیروی انتظامی و در کمال آرامش برگزار شد.

یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع گفت: کتاب تعرفه‌گذاری پزشکان یکشبه تصویب شده است. در حال حاضر کار را پرستار انجام می‌دهد اما هزینه را پزشک می‌گیرد. مثلا رگ گرفتن جزو وظایف پزشک است که الان پرستاران آن را انجام می‌دهند که اشکالی هم ندارد اما پول این کار به پزشک می‌رسد. برای حل این مساله بودجه اضافی هم نیاز نیست، بلکه بودجه تخصیص یافته فعلی باید درست تقسیم شود.

در خلال این تجمع چند نماینده مجلس از جمله ضرغام صادقی، نماینده شیراز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم بافق و بهاباد در جمع پرستاران معترض حضور پیدا کردند و سخنانی را ابراز داشتند.

ضرغام صادقی در این تجمع درباره مطالبه پرستاران درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که بیش از هفت سال پیش تصویب شده، قول داد تا مجلس تا 10 روز دیگر در این باره اقدام کند.

به گفته پرستاران شرکت کرده در این تجمع، هیچ یک از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس برای شنیدن صدای اعتراض پرستاران در جمع آنها حاضر نشدند. همچنین علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی نیز که مورد انتقاد پرستاران معترض است در این تجمع حضور نداشت.

این چهارمین تجمع پرستاران در انتقاد به شرایط کاری‌شان طی یکسال گذشته بود. از سه تجمع قبلی یکی مقابل نهاد ریاست جمهوری و دو تجمع دیگر مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شده بودند.

در این تجمع پرستاران از استان‌های مختلف کشور حضور داشتند. یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع به گفت: من امروز پرستارانی را دیدم که از استان‌های فارس، خراسان، یزد، ایلام، قزوین، مازندران و جاهای دیگر به اینجا آمده بودند.

وی اضافه کرد: وزیر در تجمع 23 آذر پرستاران گفته بود که 100 نفر پرستار معترض وجود داشت در حالی که آن تجمع 1080 امضای مستند داشت. نتیجه این شد که حالا 3000 نفر در این تجمع شرکت کردند.

پرستاران برای پیگیری مسائل صنفی خود در گذشته علاوه بر برگزاری تجمع‌های اعتراضی به نوشتن نامه به رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس و کمیسیون اصل 90 اقدام کرده بودند.

یکی از اعضای خانه پرستار که در این تجمع شرکت کرده بود درباره نتیجه این تجمع گفت: بنا شد تا 10 روز دیگر نمایندگان کمیته مرکزی خانه پرستار با نمایندگان مجلس مذاکراتی داشته باشند و نمایندگان نیز قول پیگیری دادند اما باید ببینیم تا 10 روز دیگر چه اقدامی از سوی مجلس صورت می‌گیرد.

به گزارش 3اسفند سپید پوش،به گفته تیم پرستاری همدان با اجرایی شدن طرح تحول سلامت و افزایش ساعات اضافه کاری اجباری و کمبود نیروی انسانی در شیفت های شب، عصر و روز مشکلات عدیده ای در میان خانواده های ما به وجود آورده اند و بعضی  از دوستان تا مرض طلاق هم پیش رفته اند.

 یکی از پرستاران خراسان رضوی گفت: در قبال این حجم کاری هیچگونه افزایش حقوقی شامل حال ما نشده و در طرح جدید کارانه ها فقط فقط به نفع پزشکان رقم خورده و کار ما چندین برابر پزشکان شده، در کشور ما قانون کاری پرستاری با قانون امریکایی ارزیابی و پرداخت مزایای پرستاری با قانون اروپایی تعیین می شود.

 یکی از پرستاران تهران بزرگ گفت: من در بطن کار هستم و اختلافات تقسیم کارانه رو دارم میبینم، کارانه پزشکان از ۱۰ میلیون تومان به صورت رتبه و مسئولیت تا ۱۰۰ میلیون تومان  تعیین و کارانه های  پرستاران شرکتی ۲۰۰ هزار تومان و برای پرستاران  قراردادی ۴۰۰ تومان تعیین می گردد  که در اکثر بیمارستان ها با ۲ ماه تاخیر پرداخت کارانه صورت گرفته است.

بعد از خطاب بیانیه از طرف هر استان محمد شریفی مقدم دبیرکل خانهٔ پرستار در جمع معترضان حضور یافت و مطالبات جامعهٔ پرستاری در چارچوب نظام پرستاری  مقابل  تریبون اعلام کرد.

به گزارش3اسفندایلنا، اجرای بی‌قید وشرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، توقف طرح  غیر منطقی و غیرکار‌شناسانه مبتنی بر عملکرد، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور برای شغل پرستاری و اجرای کامل قانون بهره وری از جملهٔ این مطالبات صنفی است.

پرستاران همچنین خواستار اصلاح نظام پرداخت‌ها در گروههای مختلف پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری در وزارت بهداشت شده‌اند.

در بیانیهٔ همچنین آمده است: بی‌توجهی هدف‌دار مسولین وزارت بهداشت به حرفهٔ پرستاری، باعث به وجود آمدن تبعیض‌های همه جانبه و تضعیف حسابگرانه مدیریت پرستاری شده که این امر موجبات بی‌عدالتی گسترده در تمام امور پرستاری را فراهم کرده است.

در این بیانیه تسلط نگرش پزشک سالارانه بر بدنهٔ وزارت بهداشت یکی از عوامل تشدید کنندهٔ بی‌عدالتی عنوان شده که زمینه ساز افزایش ظلم مضاعف بر پرستاران شده است.

حاشیه‌های اعتراض- صدا و سیمای ما خجالت خجالت

تجمع همراه با سکوت پرستاران با حضور نمایندگان مجلس و صحبت‌های انجام شده از سوی آنان، با سر دادن شعارهایی همراه شد. تجمع کنندگان خواهان عملی شدن وعده‌های داده شده از سوی نمایندگان و مسولین وزارت بهداشت بودند.

تجمع کنندگان در پارچه نوشته‌هایی به عدم اجرای قانون تعرفه گذرای خدمات پرستاری، اختلاف بیش از ۳برابری در پرداخت بین پزشک و پرستار، عدم اجرای قانون بهره وری و... اعتراض کردند. برخی از پرستاران نیز با کودکانشان در این تجمع شرکت کرده بودند.

محمد شریفی مقدم در بخشی از صحبت‌هایش صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به «تریبونی در اختیار عده‌ای خاص در وزارت بهداشت و درمان» تشبیه کرد و ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما در برخورد با مطالبات صنفی پرستاران، از مسولین صدا و سیما خواست در این خصوص یک طرفه عمل نکنند. این صحبت‌های شریفی مقدم از سوی معترضین با شعار «صدا و سیمای ما خجالت خجالت» همراه شد.

در پایان این تجمع، یکی از نمایندگان جامعه پرستاری در پاسخ به معترضان که خواهان تعیین تاریخ دیگری برای برگزاری تجمعات اعتراضی بعدی بودند با لحنی کنایه آمیز که وزیر بهداشت را مخاطب قرار می‌داد، گفت: تجمع دیگری در کار نیست. در اقدام بعدی بیمارستان‌ها را به نخبگان (پزشکان) واگذار می‌کنیم.

معلمان باردیگر دست به اعتصاب سراسری زدند

      امروز سوم اسفند 93 تعداد زیادی از استانهای کشور صحنه ی اعتراضات معلمان نسبت به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش بود. در تعداد زیادی از مدارس کشور، معلمان در مدرسه حاضر شده ولی از حضور در کلاس درس امتناع کردند و در برخی مناطق معلمان در اداره تحصن کردند.

گزارش های رسیده  به دبیرخانه ی کانون صنفی معلمان – تا کنون – حاکی از وجود اعتراضات در شهرها و مناطق تهران، شیراز، بوشهر، پاکدشت، قزوین، کرمانشاه، مشهد، رشت، کلاچای، بهارستان، اسلامشهر، زرین شهر، شهرضا، رباط کریم، کرج، شهر قدس، شهریار، ملارد، فولادشهر بوده است.

بیشترین اعتراضات مربوط به منطقه ی بهارستان در شهرستان های استان تهران بوده است. در این روز معلمان منطقه ی بهارستان در 100 درصد دبیرستانهای پسرانه ی این منطقه در شیفت یک و دو در تحصن بوده اند.

حقوق معلم و کارگر-اسماعیل عبدی

درهمین رابطه:

صبح امروز معلمان در اقدامی هماهنگ ،در شهرهای خرم آباد، کرج، شهریار، اسلامشهر، رباط کریم، زرین شهر اصفهان، شهرضا، برخی از شهرهای خراسان رضوی، دیواندره کردستان و برخی از نقاط دیگر کشور در کلاس‌های درس حاضر نشدند.

به گزارش3اسفندایلنا،یک فعال صنفی معلمان ظهر امروز (یکشنبه ۳ اسفند) از اعتصاب معلمان در شهرهای مختلف کشور خبر داد.

به گفتهٔ مهدی بهلولی، معلمان به طرح مجدد مصوبه «افزایش فوق العاده شغلی کارکنان دولت» و اجرایی شدن این مصوبه بدون ملاحظه حقوق صنفی آنان و همچنین در نظر گرفته نشدن بودجهٔ مناسب برای آموزش و پرورش در سال آینده معترض‌اند.

اگر چه اعتراض صنفی معلمان امروز در دو منطقه تهران نیز گزارش شده، اما دامنهٔ اعتراضات در شهرستان‌ها گسترده‌تر بوده است. معلمان در شهرهای خرم آباد، کرج، شهریار، اسلامشهر، رباط کریم، زرین شهر اصفهان، شهرضا، برخی از شهرهای خراسان رضوی، دیواندره کردستان و برخی از نقاط دیگر کشور صبح امروز در اقدامی هماهنگ در کلاس‌های درس حاضر نشدند.

این فعال صنفی دلیل اعتراض امروز معلمان را طرح مجدد مصوبه «افزایش فوق العاده شغلی کارکنان دولت» و اجرایی شدن این مصوبه بدون در نظر گرفتن حقوق صنفی معلمان عنوان کرد و گفت: به دلیل تبعیض‌های انجام شده پتانسیل اعتراض بین معلمان بالاست، در نتیجه طرح مجدد این مصوبه به افزایش این نارضایتی‌ها دامن زده است.

بهلولی همچنین به طرح بودجه در مجلس اشاره کرد و سهم کم آموزش و پرورش در بودجه ۹۴ را یکی از دلایل گسترده شدن اعتراضات معلمان دانست و گفت: در حال حاضر هم که بودجه ۹۴ در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است معلمان به بودجهٔ در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش معترضند. چون هیچگونه افزایش بودجه‌ای برای سال آینده در نظر گرفته نشده و در نتیجه نمی‌توان به بهبود وضعیت معیشتی معلمان امیدوار بود.

این فعال حقوق صنفی معلمان پیرامون تاثیر این مصوبه بر تبعیض بین جامعه فرهنگیان، گفت: این مصوبه علاوه بر اینکه ماهیتا مزایای شغلی معلمان را از کارکنان دولت جدا کرده در پاره‌ای از مواقع در بین خود فرهنگیان هم بر تبعیض‌ها دامن زده است.

معلمان به افزایش ۱۴ درصدی حقوق در سال آینده هم معترضند و معتقدند با توجه به تورم سال گذشته و طبق نظر سنجی‌هایی که در فضای مجازی در بین معلمان انجام گرفته این رقم باید بالای ۳۰ درصد باشد تا بتواند جوابگوی نیازهای قشر فرهنگیان کشور باشد.

به گفته بهلولی، قانون خدمات کشور تاکید می‌کند که «افزایش حقوق باید مطابق با نرخ تورم باشد» اما مسولین تفسیر نادرستی از قانون ارائه می‌دهند و افزایش حقوق را با تورم - به زعم خودشان - قابل پیش بینی سال بعد انجام می‌دهند. در حالی که چنین استدلالی بر اساس بند ۱۲۵ قانون خدمات کشوری قابل قبول نیست و اشاره به تورم قابل پیش بینی نکرده و تورمی که اتفاق افتاده را مبنای افزایش حقوق قرار داده است. بر این اساس و به صورت میانگین در سال جاری ۲۵درصد تورم  داشته‌ایم که باید در افزایش حقوق سال آینده مد نظر قرار گیرد.

گفتنی است، مصوبهٔ هیئت وزیران در واقع اولین مصوبه دولت در سال ۹۲ است که طبق آن کارکنان دولت که دارای مدرک کار‌شناسی هستند در اوراق کارگزینی خود از ارتقاء ضریب حقوقی برخوردار می‌شوند. در حال حاضر میزان امتیاز فوق العاده شغل فرهنگیان در احکام کارگزینی با مدرک کار‌شناسی ارشد برابر با ۸۰۰ است. این در حالی است که امتیاز فوق العاده شغل کارمندان دولت بر اساس مصوبه هیات وزیران با مدرک کار‌شناسی ۱۵۰۰ و با مدرک کار‌شناسی ارشد ۲۰۰۰ است. در همین مصوبه اضافه شده که این ارتقاء حقوقی برای مشاغل حساس در نظر گرفته شده، به تعبیر این مصوبه، آن دسته از کارکنانی دارای مشاغل حساس‌اند که در ادارات و وزارتخانه‌ها مشغول به کار هستند.

به گفتهٔ بهلولی این مصوبه در یک سالهٔ اخیر، بدون اینکه شامل معلمان شود، در بسیاری از ادارات و وزارتخانه‌های دولتی اجرایی شده است و معلمان نسبت به این امر معترض هستند.

اخراج۳ کارگررسمی کارخانه ویتانا بدلیل عدم پذیرش شرایط  جدید کارفرما دررابطه با قراردادکارشان!

ورود سه نفر از کارگران رسمی کارخانه ویتانا به محل کارشان به دستور کارفرمای کارخانه ویتانا از صبح امروز ممنوع اعلام شد.

به گزارش3اسفندایلنا، نگهبانی کارخانه ویتانا از صبح امروز (یکشنبه سوم اسفند) به سه نفر از کارگران این واحد صنعتی اجازه ورود به داخل کارخانه را نداده است.

«اردشیر خزایی»، «صادق قلی‌پور» و «سید حیدر موسوی پناه» سه کارگری هستند که برخلاف سایر همکاران خود امروز نتوانسته‌اند در محل کار حاضر شوند؛ هر سه این افراد که از باقیمانده کارگران رسمی کارخانه ویتانا محسوب می‌شوند سالهاست که در خط تولید بیسکویت مشغول فعالیت بوده و سابقه کار آن‌ها از ۱۸ تا ۲۳ سال متغییر است.

دلیل ممانت نگهبانی کارخانه ویتانا از ورود این کارگران دستوری بوده که از سوی کارفرما صادر شده است.

بر اساس این گزارش، به کارگران یاد شده اعلام شده است که چون با رای کمیته انظباطی اخراج شده‌اند دیگر نمی‌توانند مانند گذشته در این کارخانه حضور یابند و باید برای پیگیری پرونده خود به اداره کار اسلامشهر مراجعه کنند.

از سال ۹۲ تاکنون با حمایت کارفرمای کارخانه ویتانا به کارگران اجازه داده شده است تا از میان خود یک نفر را به عنوان نماینده قانونی انتخاب کنند.

گفته می‌شود هم اکنون در کارخانه ویتانا نزدیک به ۵۰۰ کارگر مشغول کارند که از این تعداد حدود ۵۰ نفر را کارگران رسمی تشکیل می‌دهند؛ صرف نظر از اینکه واگذاری مسئولیت رسیدگی به امور چنین جمعیتی به تنها یک نفر امری غیر معقول به نظر می‌رسد، در ماده ۲۷ قانون کار اشاره نشده است که کارفرما برای اخراج کارگر خاطی باید نظر نماینده کارگر را نیز به مانند اعضای شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی کارگری جلب کرده باشد.

برپایه این گزارش،ممانعت نگهبانی کارخانه ویتانا از حضور سه کارگری که گفته می‌شود اخراج شده‌اند بیشتر از آنکه جنبه انظباطی داشته باشد در راستای رویکردی است که در چند سال گذشته توسط مدیریت کنونی در خصوص کارگران رسمی کارخانه ویتانا اتخاذ شده است.

از سال ۸۶ تاکنون که کارخانه ویتانا به بخش خصوصی واگذار شده است مدیریت کارخانه موضعش را در قبال کارگران دائمی مشخص کرده است و تلاش بر این بوده است که کارگران رسمی از میان «تسویه حساب اجباری» یا «پذیرش شرایط مدیریت» یکی را انتخاب کنند.

بنابهمین گزارش،این نخستین بار نیست که کارفرما از ورود کارگران رسمی ویتانا به درون کارخانه جلوگیری کرده است؛ در سالهای اخیر مواردی مشاهده است که در آن کارفرما برخلاف قانون کار شرایط کار این کارگران را تغییر داده و کارگرانی که حاضر به پذیرش شرایط جدید نبوده‌اند را اخراج و به آن‌ها اجازه ورود به کارخانه را نداده است.

ماده ۱۲ قانون کار صراحت دارد «هرنوع تغییر در وضعیت مالکیت کارگاه در رابطه با قرارداد کار کارگرانی که بسته شده است موثر نیست و کارفرمای جدید قائم مقام تعهدات حقوقی کارفرمای قبلی است»؛ بر این اساس می‌توان مدعی شد که مدیریت کارخانه ویتانا در اقدامی غیر قانونی سعی دارد کارگران رسمی خود را به پذیرش شرایط جدید کار وادار سازد.

این گزارش می افزاید،از سال ۹۱ تاکنون حدود ۱۰ نفر از کارگران رسمی این واحد تولیدی بصورت دوره‌ای با رای کمیته انظباطی اخراج و به اداره کار اسلامشهر معرفی شده‌اند. در این میان غیرقانونی بودن اخراج اکثر آن‌ها در هیات‌های تشخیص اداره کار اثبات شده اما به دلایل نامشخص، برای برخی از آن‌ها رای اخراج صادر شده است.

دومین روز متوالی اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق دراعتراض به اخراج همکارانشان

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شیفت بعد از ظهر معدن «کوشک بافق» صبح امروز (3 اسفند) برای دومین روز متوالی در اعتراض به اخراج ۱۶ نفر از همکارانشان و پرداخت نشدن دستمزد طی ۲ ماه گذشته مقابل درب ورودی معدن تجمع کردند. صبح امروز نیز کارگران شیفت صبح به نشانه اعتراض در محل کار خود حاضر نشده بودند. کارگران می‌گویند به دلیل بی‌توجهی به اعتراض دیروزشان، تجمع امروز را برگزار کرده‌اند.

به گزارش3اسفندایلنا،کارگران معدن سرب و روی کوشک بافق که روز گذشته (2 اسفند) نیز در حمایت از همکاران اخراجی‌شان تولید را متوقف کرده و تجمعی اعتراضی برپا کرده بودند، گفته‌اند: از ابتدای ماه جاری (اسفند) کارفرما ۱۶ نفر از همکارانمان را که در معادن زیرزمینی و روباز را اخراج کرده است.

درهمین رابطه:

 اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق دراعتراض به اخراج همکاران پیگیراحقاق حقوقشان

تعدادکارگران معترض اخراجی درسال جاری ازمرز300نفرردشد*

http://etehadbinalmelali.com/HTML_2015/02_Esfand_93.html

نامه اعتراضی کارگران معدن کوشک بافق به مدیر کل اداره کار استان یزد درباره توطئه های کارفرما!

به گزارش3اسفند بافق پویا کارگران معدن کوشک بافق طی نامه ای خطاب به مدیر کل اداره کار استان یزد با برملا کردن توطئه های سابقه دار کارفرما وابراز اعتراض به این رفتارهای ناشایست، ونیزاعتراض به برخی ارگانهای شهرستان بدلیل نشان دادن ضعف در برخورد با قانون شکنی های کارفرما ،خواستار اقدام جدی و و واقعی اداره کار در دفاع از حقوق حقه کارگران شدند:

احتراما به استحضار میرساند ما پرسنل جمعی شرکت معادن بافق ( معدن کوشک) در راستای حق و حقوق قانونی و انسانی خود بارها تلاش نموده واز طرق مختلف اعم از پیگیری های شخصی و ارگانی نسبت به رعایت موازین قانون کار مراتب را به کارفرمای محترم متذکر شده و در آخرین حرکت بدلیل بی توجهی کارفرما به خواسته هایمان در اعتراضی جدی خواستار رسیدگی شدیم که در این زمینه یقیناً اخبار کامل آن را به استحضار جنابعالی رسانده اند.اما آنچه عجیب و تأسف آور است این است که پس از صورت جلسات و قول های مدیریت به انجام و رسیدگی به حقوق پرسنل نه تنها پس از گذشت ۳ ماه این امر انجام نگرفته بلکه اولین حرکت مدیریت شرکت علیرغم امضا قرارداد از طرف کلیه پرسنل با رفتاری عجیب اقدام به زدن ۴ روز غیبت در کارنامه پرسنل نموده و در حالی که پیگیر این امر بودیم و قرارداد ماه جاری در ۴ نسخه به امضا رسیده است مدیریت قرارداد ۱۶ نفر از پرسنل را پاره و نسبت به اخراج آنان تلاش مینماید. ضمناً با توجه به قول مدیریت در جلسه تأمین شهرستان که باحضور نماینده مجلس شورای اسلامی و فرماندار محترم شهرستان بافق و سایر مسئولین برگزار شده بود و مقرر شده بود تا کارکرد پرسنل در ماه دی از ابتدا در نظر گرفته شود اقدام به زدن غیبت پرسنل نموده و به نظر میرسد در پایان سال مدیریت در نظر دارد تا با جو سازی های بیجا و برخلاف میل کارگران که همه خواستار کار می باشند خواستار تشنج و تعطیلی شرکت می باشد.ضمناً مدیریت مذکور سابقه تعطیلی معدن به بهانه های مختلف جهت فرار مالیاتی و گرفتن امتیازات از مسئولین را دارد که این حرکت نیز میتواند از سلسله رفتارهای قبلی باشد. ما کارگران ضمن اعتراض به این رفتارهای ناشایست خواستار اقدام جدی و و واقعی اداره کار در دفاع از حقوق حقه کارگران میباشیم و ضمن گله مندی از برخی ارگانهای شهرستان بدلیل نشان دادن ضعف در برخورد با قانون شکنی های کارفرما که سابقه ای دیرینه دارد خواستار رسیدگی جدی بوده و از همینجا از کارفرما میخواهیم از مدیریت پیچاندن کارگر و مسئولین دست بردارد و با رعایت موازین قانون کار به شخصیت کارگران احترام بگذارد و از دادن شعار و قولهای بدون سرانجام دست بردارد. در پایان متذکر میشویم عواقب لجبازی و کوتاهی های انجام شده بعهده کارفرما بوده و ما هیچ چیز بیش از حق و حقوق خود از هیچکس طلبکار نمیباشیم.امید است همگان در برابر قانون مطیع بوده و رعایت موازین اخلاقی و انسانی را بنماییم و صرفا بدلیل دارا بودن مال و ثروت و جایگاه، حقوق زیردستان خود را پایمال نکنیم.

کارگران شرکت سپکو درادامه اعتصابشان درب‌های ورودی فاز ۱۳ منطقه عسلویه را به روی خودرو‌ها بستند!

عصر روز گذشته (دوم اسفند) گروهی از کارگران یکی از شرکت‌های پیمانکاری فاز ۱۳ عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود طی سه ماه گذشته، با برپایی یک اجتماع اعتراضی در مقابل درب ورودی سایت، مانع ورود و خروج خودرو‌ها شدند.

به گزارش3اسفند ایلنا، کارگران معترض که شمار آن‌ها حدود ۲۰۰ نفر گزارش شده در استخدام شرکت پیمانکاری «سپکو» هستند که هم اکنون از طریق یک شرکت پیمانکاری بالادستی دیگر به نام «پتروپایدار» در اجرای پروژه‌های فازهای ۱۳ و ۱۴ عسلویه مشارکت دارند.

کارگران شاغل در شرکت پیمانکاری سپکو مدعی‌اند که علاوه بر پرداخت نشدن سه ماه دستمزد، دست کم حق بیمه آنان از نیمه دوم سال تاکنون پرداخت نشده است.

گفته می‌شود کارگران معترض پیش از آنکه در اقدامی اعتراضی درب‌های ورودی فاز ۱۳ منطقه عسلویه را به روی خودرو‌ها ببندند، در طول ساعات کاری روز گذشته به نشانه اعتراض در محل کار خود از انجام کار خودداری کرده بودند اما چون این اقدام نتیجه‌ای در پی نداشت، در پایان ساعت کاری تصمیم گرفته شد در مقابل درب‌های ورودی تجمعی برگزار کنند.

براساس گفته‌های سایر کارگرانی که عصر روز دیروز شاهد اقدام اعتراضی کارگران سپکو بودند، در نتیجه این اعتراض درب‌ ورودی سایت منطقه ۱۳ عسلویه به مدت چهار ساعت بسته شد و در این فاصله زمانی هیچ خودرویی امکان ورود و خروج به سایت را پیدا نکرد چنانچه تمامی مراجعه کنندگان از جمله کارگرانی که قصد ورود و خروج به سایت منطقه ۱۳ را داشتند مجبور بودند بخشی از مسیر را بصورت پیدا طی کنند.

به گفته کارگران معترض، این اقدام اعتراضی حوالی ساعت هشت شب شنبه (دوم اسفند) با وعده مسئولان منطقه مبنی بر رسیدگی به خواسته‌های کارگران شرکت سپکو خاتمه یافت و پس از آن درب‌های ورودی سایت ۱۳ بار دیگر برای عبور خودرو‌ها گشوده شد.

این اقدام اعتراضی کارگران سپکو در حالی است که مطابق ماده ۳ مقررات اشتغال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان منطقه آزاد به عنوان ناظر بر رعایت شدن حقوق کارگران می‌تواند از طریق اخذ ضمانت کارفرمایان را نسبت به انجام تعهدات قانونی که در برابر کارگران دارند متعهد کند.

کارگران معدن «زمستان یورت» در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق تجمع کردند

حدود ۷۰۰ کارگر معدن زغال سنگ «زمستان یورت» (شمال غرب) واقع در فاصله ۱۴ کیلومتری شهرستان آزادشهر از توابع استان گلستان، صبح امروز در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق معوقه مقابل درب ورودی معدن تجمع کردند.

به گزارش3اسفندایلنا،اعتراض کارگران علاوه بر تعویق ۴ ماه حقوق، به کاهش حقوق و نوع قرارداد کار  و مشکلات دیگری همانند عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، پرداخت نشدن اضافه کاری‌ها و... بوده است.

به گفته کارگران، کارفرما وعده کرده بود اضافه کاری‌های کارگران را در ماه هایی که حقوق کارگران به تاخیر می‌افتد را بپردازد اما این وعده حداقلی نیز محقق نشده و کارگران هم اکنون در تامین مخارج زندگی خود دچار مشکل شده‌اند.

به گفته کارگران، با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، حق عیدی، سنوات و پاداش پایان سال کارگران که هر ساله در همین ایام پرداخت می‌شد امسال به تاخیر افتاده است.

کارگران معدن «زمستان یورت» می‌گویند؛ ما در این معدن با دریافت حداقل مزد که آنهم اغلب با تاخیر چند ماهه به حسابشان پرداخت می‌شود دشوار‌ترین کار‌ها را برای تهیه و تولید زغال سنگ انجام می‌دهیم.

کارگران این معدن همچنین از تاخیر در تامین لباس‌های کارگران خبر می‌دهند. به گفته آنان، در حالی که باید هر شش ماه یکبار به کارگران لباس کار و چکمه جدید داده شود اما در عمل دو سال است که این وظیفه انجام نمی‌شود.

کارگران در بخش دیگری از سخنان خود درباره نحوه قرارداد کاری‌شان گفتند: دوسال است که کارفرما با کارگران قرار دادی امضاء نکرده است و پیش از این ما حداقل از وضعیت و موارد درج شده در قرار داد با خبر بودیم.

کارگران معدن زمستان یورت همچنین تصریح کردند: یکی دیگر از مشکلات  این کارگاه معدنی نحوه اجرای نادرست طرح طبقه بندی مشاغل  است چرا که حقوقشان پس از اجرای این طرح هیچ تغییری نکرده است.

این کارگران از آبان ماه امسال تاکنون حقوقی دریافت نکرده و مراتب اعتراض خود را در چند روز گذشته اعلام کرده بودند.

تجمع کارگران کارخانه پوشش مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی رشت دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوقشان

صبح امروز جمعی از کارگران کارخانه پوشش در واکنش به تاخیر چند ماهه پرداخت مطالبات دستمزد خود مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی رشت تجمع کردند.

به گزارش3اسفند رشت پرس،یکی از تجمع کنندگان واریز نشدن حقوق چهار ماهه خود توسط شرکت پوشش را دلیل این تجمع عنوان کرد.و گفت تامین اجتماعی با این دستگاه عریض و طویل از کارگر می‌خواهد که خودش برود و حقش را از کارفرما بگیرد.

این در حالیست که هر گونه اعتراضی به کارفرما ممکن است به اخراج کارگران منجر شود، به همین دلیل ما در اینجا تجمع کرده‌ایم تا به تامین اجتماعی بگوییم فکر ی به حال ما کند و خودش پیگیر مطالباتمان باشد.

با تعطیلی کارخانه صنایع غذایی دست چین ۱۰۰ کارگر بیکارشدند

با تعطیلی کارخانه صنایع غذایی دست چین واقع در منطقه خاتون آباد پاکدشت ۱۰۰ کارگر بیکار شدند.

به گزارش3اسفندایلنا،کارگران گفته‌اند، این واحد تولید کننده رب گوجه فرنگی، آبلیمو، مربا، آبمیوه و... به دلیل فقدان مجوزهای قانونی برای تولید مواد غذایی با بازرسی ماموران  اداره بهداشت استان تهران و براساس حکم تعزیرات حکومتی پلمب و تعطیل شده است.

کارگران می‌گویند پیش از تعطیلی این کارخانه، حدود ۱۰۰ کارگر قرارداد موقت در این واحد تولیدی مشغول کار بودند همگی آنان که به جز ۲۰ نفر که سوابق بیمه‌ای کاملی ندارند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار پاکدشت معرفی شده‌اند.

به گفته کارگران، در مهر ماه امسال، این کارخانه مورد بازرسی قرار گرفت و اعلام شد بر اساس آزمایش‌های انجام شده، برخی محصولات این کارخانه غیربهداشتی بوده است.

بر اساس گفته‌های کارگران کارخانه دست چین، اداره بهداشت بیش از ۲۲۴ تن آبلیموی تولید شده در این کارخانه را امحاء کرده‌ است.

پایان دو روز اعتراض کارگران پلی اکریل اصفهان با پرداخت حقوق دی ماه

ظهر امروز با پرداخت بخشی از حقوق معوقه دی ماه کارگران پلی اکریل اصفهان، اعتراض دو روز اخیر کارگران این واحد بزرگ صنعتی خاتمه یافت.

به گزارش3اسفندایلنا،کارگران معترض پلی اکریل اصفهان گفته‌اند بر اساس مذاکراتی که به دنبال تجمع اعتراضی روزهای شنبه و یکشنیه میان نمایندگان کارگران و مدیریت انجام شد، دستمزد دی ماه کارگران حوالی ظهر امروز (۳ اسفند) پرداخت شد و کارگران از آن زمان به این اعتراض خاتمه دادند و کار بازگشتند.

بر اساس این توافق، حقوق معوقه بهمن ماه کارگران ۲۰ اسفند پرداخت خواهد شد و قرار است حق عیدی کارگران تا روز ۲۷ اسفند ماه پرداخت شود. علاوه بر آن وعده داده شده است که کارت خرید ۴۰۰ هزار تومانی به کارگران تعلق گیرد. از دیگر توافقات مذاکره دو روزه نمایندگان کارگران با مدیریت پلی اکریل، پرداخت حقوق اسفندماه کارگران در فروردین ماه سال آینده است.

مجمع عمومی کانون صنفی معلمان شعبه استان البرز

حقوق معلم و کارگر-اسماعیل عبدی

با حضور هیات رییسه کانون صنفی معلمان در استان البرز جلسه مجمع عمومی برای انتخاب هیات مدیره و بازرس کانون صنفی معلمان استان البرز برگزار شد.

طبق ماده دو اساسنامه کانون صنفی معلمان مصوب کمیسیون ماده ده احزاب تمام فعالیت های این کانون قانونی و در چارچوب اساسنامه است.

در ابتدای جلسه آقایان محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان و اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان به تشریح فعالیت های غیر سیاسی و غیر انتفاعی کانون پرداخته و به سئوالات معلمان حاضر در جلسه پاسخ گفتند.

سپس با تشکیل هیات رییسه انتخابات برگزار شد که از میان نوزده کاندیدای هیات مدیره و دو کاندیدای بازرسی افراد زیر شامل اکثریت آرا شدند:

هیات مدیره:

1-جواد امینی،2-نادعلی غلامی،3-عقیل نظیری،4-علی لکی زاده،5-علی احمدی پیروز،6-علی رضا کاشفی،7-علی رضا عظیمی،8-علی حدادیان،9-ناهید شریفی،10مهدی طاهر خانی،11-سیدجمال میرحسینی

اعضای علی البدل: ابوالفضل کیایی، فریده آژیر،محسن حسن پور

بازرس اصلی: محمد مهدی کاظمی

بازرس علی البدل:فخرالدین دمیرچی

سوم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com